Värdegrunder i Lunds Karateklubb

Välkomnande
Vi hjälps alla åt att se till att varje medlem är och känner sig välkommen
Seriösa
Vi bedriver vår verksamhet enligt JKA karates principer
Omtänksamma
Hos oss blir alla sedda
Leder utvecklingen framåt
Vi arbetar för att vara ett föredöme för andra föreningar

Lite historia om karate och JKA
Master Gichin Funakoshi (1868-1957) är Shotokan-karatens fader genom att på Okinawa vidareutveckla och sprida stilen. I början av 1900-talet introducerade han Shotokan-karaten i Japan. Namnet Shotokan betyder ”Shotos byggnad”. Shoto var en pseudonym för Funakoshi och Shotokan var alltså från början namnet på hans dojo!

Sensei Masatoshi Nakayama, född i samurajfamilj och Master Funakoshis elev, vidareutvecklade karaten. Japan Karate Association (JKA) bildades officiellt 1948 med Master Gichin Funakoshi som ”Chief Instructor Emeritus” och Sensei Masatoshi Nakayama som ”Technical Director”.
För JKA är karate inte bara en sport, utan det är en kampkonst vars syfte är att harmonisera kropp och själ för att nå balans, styrka, uthållighet, tålamod – för att nå fullkomlig självtillit och kontroll.

Master Funakoshi Gichins Tjugo Föreskrifter
Innan han grundade JKA, satte Master Funakoshi Gichin upp Karatens Tjugo Föreskrifter, vilka utgör dess grund. I dessa tjugo principer, baserade på Bushido och Zen, ligger filosofin bakom JKA:

1. Glöm aldrig: karate börjar med rei och slutar med rei (Rei betyder hövlighet eller respekt och representeras i karate genom bugning)
2. I karate attackerar man inte utan att ha blivit angripen
3. Karate stödjer rättrådighet
4. Förstå dig själv först, innan du försöker förstå andra
5. Konsten att utveckla sinnet är viktigare än konsten att använda teknik
6. Sinnet måste få utvecklas fritt
7. Problem kommer av oaktsamhet
8. Tro inte att karate bara hör hemma i dojon
9. Att träna karate tar en hel livstid att lära sig bemästra karate tar ett helt liv
10. Omvandla allt till karate; häri ligger dess styrka